Pavel Bednařík: Chybí nám systematická a kontinuální podpora (1/2)

26. 4. 2021

V první části rozhovoru s Pavlem Bednaříkem, předsedou Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu dopodrobna rozebíráme magickou zkratku F/AV, její současnou situaci na domácí půdě i roli různých institucí. Za jakých podmínek můžeme o filmové a audiovizuální výchově mluvit jako o svébytném oboru? A je český vzdělávací systém připraven adaptovat tento obor do svých osnov? 

Mohl bys na začátek stručně popsat, jak vnímáš současnou situaci F/AV na domácí půdě?

Na začátek je potřeba rozlišit dvě věci. Jedna je filmová a audiovizuální výchova (dále jen F/AV) jako předmět patřící do školních osnov, tedy vše, co se týká filmu a audiovize ve vzdělávacím systému. To se poměrně často označuje jako filmová a audiovizuální výchova, ale podle mě je to matení pojmů. Já se přikláním k tomu, aby se o F/AV uvažovalo jako o svébytném oboru, který má svá pravidla a zasahuje daleko víc oblastní než jenom školství a formální vzdělávání. A to je právě ten druhý rozměr, který jsme měli v hlavě, když jsme připravovali žádost na Norské fondy. Zajímalo nás nejen to, co potřebují školy, aby se F/AV vyučovala, ale spíš jsme se snažili zjistit, co potřebuje ten obor samotný. Proto ten obecný název Posílení oboru filmové a audiovizuální výchovy v České republice.

A když se tedy zaměříme jenom na situaci v kontextu českého školství?

Před jedenácti lety, v roce 2010, proběhl „revoluční“ krok, v rámci kurikula byl definován a schválen doplňující vzdělávací obor Filmová/audiovizuální výchova. A díky tomu tedy obor pronikl do školních lavic. Ruku v ruce s tím ale proběhly i jisté problémy a nejasnosti. Na výuku tohoto předmětu nebyla stanovena žádná časová dotace. To znamená, že je čistě na libovůli daného učitele, jestli ho do výuky zařadí nebo ne. Druhým problémem je, že stále nejsou učitelé, kteří by měli akreditaci na výuku tohoto předmětu. V dílčích případech se jedná o nadšence, kteří mají kladný vztah k filmu a svolení od ředitele ho do běžné výuky propašovat. S čím se takový učitel musí ještě potýkat je nedostatek učebních a studijních materiálů. Částečně na tento problém zareagovaly organizace jako Free Cinema, Aeroškola či Jeden svět na školách, ale stále se nejedná o komplexní systém.

V současné době jsou v procesu příprav revize Rámcových vzdělávacích programů (dále jen RVP), což by byla skvělá příležitost pro nějaké větší zakotvení tohoto oboru. Bohužel to je proces, do kterého my zatím příliš nevidíme. Obecně se ale dá říct, že by bylo potřeba, aby se filmová a audiovizuální výchova dostala na úroveň ostatních výchov, jako je hudební, výtvarná nebo dramatická výchova.

Jak se dá ale zásadně zasahovat do školních osnov? A kdo by měl být v ideálním případě garantem F/AV výchovy?

Tím se dostáváme k té druhé dimenzi, a tou je ustanovení filmové a audiovizuální výchovy jako svébytného oboru. Hledání zodpovědnosti za tento krok je zatím neukončený proces. Řadu let se o podporu stará Ministerstvo kultury (MK), takže je logická úvaha, že by se mělo systematicky starat i o celý obor, protože jde mimo jiné i o výchovu budoucích diváků českých audiovizuálních děl. Ta druhá část odborníků tvrdí, že by garantem mělo být Ministerstvo školství, protože se stále bavíme o oboru, jež je součástí školních osnov a oblasti vzdělávání. Naši snahou je najít střední cestu dělené zodpovědnosti. Ideální stav by byl, kdyby vznikl nějaký institut, odbor, jednotka, která by měla na starosti veškerou agendu související s oborem.

V minulosti to vypadalo, že by tuhle roli mohl sehrát Národní filmový archiv. V době působení Terezy Czesany Dvořákové, tam vznikla akční pracovní skupina, ale s odchodem Terezy se tahle institucionální role umenšila. To vlastně dalo podnět ke vzniku Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu jako spolku. Byla to logická reakce, která měla zaplnit prázdné místo.

Kdo bude učit učitele?

Bavíme se o oboru samotném, ale není k jeho vzniku potřeba ještě upravit i studijní obory na pedagogických fakultách? Pokud se nepletu F/AV výchova jako samostatný obor na vysokých školách neexistuje.

Nejbližším oborem, který je na pedagogických školách etablován, je mediální výchova. Záleží na dané vysoké škole, jak moc velký prostor věnuje filmu a audiovizi. Mediální výchova je součástí většiny pedagogických fakult (většinou pod Katedrou českého jazyka a literatury, pozn. aut.) a určitě je to dobrý výchozí prostor pro etablování oboru filmové a audiovizuální výchovy. Nicméně v současně době, je „povídání o filmu“ považováno za jakýsi bonus nebo nadstandart v rámci mediální výchovy. Aktuálně komunikuji se zástupci Pedagogické fakulty v Olomouci a ti jsou myšlence F/AV výchovy poměrně nakloněni. V rámci distanční výuky připravujeme seminář a akreditované kurzy, ale všechno to závisí na vůli a iniciativě jednotlivých lidí. Podobné snahy byly i na Univerzitě Karlově. Ale bohužel to zatím bylo vždy tak, že někdo přišel s konkrétní návrhem, pro který se pak komplikovaně hledala cesta uvedení do praxe.

Když si to shrneme, tak tedy nadšení máme, ale chybí nám kontinuita. Jaké jsou argumenty vedoucí k ukotvení oboru F/AV do školních osnov? Zkrátka proč je podle tebe důležité, aby se tento předmět vyučoval.

Ta argumentace existuje v různých podobách a na různých úrovních. Tím asi nejvíce citovaný důvodem je, že ve chvíli kdy se F/AV přidá do školních osnov vyrovná se rozdíl mezi tím, jak mladí tráví volný čas a tím, co se ve škole učí. Filmy a seriály jsou velkou měrou přítomny v našem každodenním životě, otázkou pak zůstává, co o nich víme a jak je dokážeme uchopit a interpretovat. Audiovizuální i filmová výchova tedy může pomoci v rozvoji kritického myšlení a kreativity.

Zdůvodnění nezbytnosti a potřebnosti filmové výchovy byly v minulosti již několikrát formulovány. Jedním z nejdůležitějších dokumentů na evropské úrovni je výzkum Screening Literacy Report z roku 2012. Argumentace pro filmovou výchovu zdůrazňuje například rozvoj komunikačních dovedností, který plyne z diskuzí o filmech. Dále to jsou třeba vyjadřovací schopnosti, které jsou tak potřebné při psaní různých esejí a recenzí. Film pomáhá i sociálním dovednostem, schopnosti empatie a porozumění nebo tvůrčí spolupráce při natáčení. Pomocí filmu dokážeme nastínit i různé modelové situace a zobrazit rozdílná sociální prostředí i celospolečenská témata. S tím pracuje třeba Jeden svět na školách. Jádrem jejich práce jsou však převážně dokumenty, takže se z toho trochu vytrácí estetický rozměr a mizí stránka filmu jako uměleckého prostředku.

Takže u Jednoho světa na školách jde spíš o obsah než o formu, chápu to správně? Je tedy cílem vychovat kritického poučeného diváka, který má nastavené hodnoty a priority pro vnímání filmu?

To je hodně idealistická představa o tom, jak by to mohlo vypadat. Budoucí absolventi oboru filmová a audiovizuální výchova by si měli být vědomi formy i obsahu, zároveň by však měli znát kulturní kontext – význam kulturních institucí, právního rámce (duševní vlastnictví a legální obsah) a vlastně celého podhoubí filmového průmyslu. Je potřeba pochopit i fungování audiovize ve smyslu financování, institucí – paměťových, distribučních, včetně archivů, kin, online distribuce. Je nutné uvědomit si, že je to složitý, křehký a propojený systém. To by mělo pomoct i k nějakou zásadnímu pochopení, že než si film stáhnout na ulož.to, je etičtější za něj zaplatit na oficiální online platformě nebo jít do kina. Je to vědomé zapojení se do celého systému.

To je ten širší kulturní kontext, v němž by všechny pilíře měly fungovat dohromady. David Buckingham, významný pedagog a teoretik mediálních studií, je trefně shrnuje pod tři funkční principy, tzv. 3C – creative, cultural, critical. Ve chvíli, kdy tyto tři elementy fungují dohromady, můžeme hovořit o systému, který má adekvátní dopad. Ta rovnováha je křehká a v současné době, kdy redefinujeme tento obor, jsou z různých stran kladeny velké nároky jenom na kreativitu. Tvořivost dětí je skvělá a potřebná dovednost, ale musí existovat v tom širším kontextu vnímání audiovize.

Další část rozhovoru přineseme v pondělí 3. 5. 2021. 


Podobné příspěvky


Online obchod

Produkty a materiály vydávané Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu, z.s.

Do obchodu

Podpořte nás

Zasazujeme se o rozvoj audiovizuální výchovy v České republice.

Zjistěte více

Certifikovaná metodika F/AV

Objevte oborové metody a techniky

Zjistěte více

Odebírejte NEWSLETTER

Výběr toho nejdůležitějšího jednou za měsíc.

Chci se přihlásit

Nadcházející události

Říjen 2023
Březen 2024
Duben 2024
Nebyla nalezena žádná událost!