• Úvodní stránka
  • Aktuality
  • „Na film je často pohlíženo jako na nějaké magické umění. To chceme prolomit,“ říká autor učebnice Petr Pláteník

„Na film je často pohlíženo jako na nějaké magické umění. To chceme prolomit,“ říká autor učebnice Petr Pláteník

22. 6. 2022

O filmu „bez filmu“ učit nejde. Toho si jsou vědomi autoři právě vznikající učebnice filmové a audiovizuální výchovy pro základní školy. Proto se její součástí stane korpus ukázek, ale i dalších doprovodných materiálů umístěných na webových stránkách, pro které se ve vývojové fázi vžilo označení multimediální portál.

Filmová (a audiovizuální) výchova sice není tak mladý obor, jak občas slýcháme, což ostatně vhodně připomněla přednáška Jiřího Madzii na konferenci Kino za školou ve Zlíně z konce května. Svou pozici v systému českého školství v současnosti ale stále hledá. Mnohost a různost představ o podobě předmětu i možných přístupů k látce jsou první výzvou, se kterou se autoři učebnice musí vypořádat. Mají žáky vést více k rozvoji praktických dovedností, tj. natáčení filmů, nebo spíše kultivovat jejich divácké dovednosti? A co průprava ve filmové teorii a historii či v obecných vědomostech o audiovizuálním umění jako médiu?

 „Naším univerzálním cílem je vychovávat reflektujícího diváka, někoho, kdo má dostačující aparát k tomu, aby překročil úroveň pouhého konzumenta a byl schopný svůj zážitek náležitě pojmenovat, případně i přetvářet do vlastní, originální tvorby,“ upřesnil editor vznikající učebnice Petr Pláteník. Samozřejmě v ideální podobě by učebnice měla obsáhnout všechny tyto oblasti v nějakém rovnovážném poměru. Nicméně takové realizaci klade odpor ustrojení novodobého českého školství. Práci na rozsáhlejších projektech, jako je celistvý proces natáčení filmu, totiž znemožňují omezení daná časovou dotací. Totéž platí i o možnostech kultivování diváckého zážitku prostřednictvím pravidelného promítání celovečerních filmů. „K výuce komplexněji pojaté filmové historie a teorie zase nejsou odborně vyškoleni učitelé a ani samotní žáci, kterým zase chybí nezbytné předpoklady získané z předchozí výuky,” dodal Pláteník.

Jak z toho ven?

Přístup, který se v rámci vysokoškolských disciplín nazývá jako propedeutika. Ve filmové vědě to obnáší seznámení se základními oborovými pojmy i koncepty a úvod do filmové analýzy. „Snažíme se tak zvrátit všeobecně rozšířený naivní pohled na film (a audiovizi vůbec), na který je často pohlíženo jako až na magické umění,“ upozornil autor.

Hlavními aktéry rozvoje filmové výchovy jsou ale samozřejmě učitelé. A jak vyplynulo z nedávno publikovaného výzkumu historičky Terezy Czesany Dvořákové, představy pedagogů se od vizí autorů učebnice příliš neliší. „Stěžejními požadavky jsou přehlednost, snadná dostupnost a jednoduchost sdělení. Nezbytností je pak vhodná volba audiovizuálních ukázek podněcujících zájem žáků,” upřesnil autor učebnice. I z toho důvodu vzniká publikace společně s multimediální portálem a metodickou příručkou. „A to s ústřední ambicí, aby zde učitel našel co největší odbornou i didaktickou podporu a žák zase dostatek zábavy, ze které se mnohému naučí,” popsal chystaný projekt Pláteník.


Podobné příspěvky


Online obchod

Produkty a materiály vydávané Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu, z.s.

Do obchodu

Podpořte nás

Zasazujeme se o rozvoj audiovizuální výchovy v České republice.

Zjistěte více

Certifikovaná metodika F/AV

Objevte oborové metody a techniky

Zjistěte více

Odebírejte NEWSLETTER

Výběr toho nejdůležitějšího jednou za měsíc.

Chci se přihlásit

Nadcházející události

Říjen 2023
Březen 2024
Duben 2024
Nebyla nalezena žádná událost!