Skip to main content

Filmové festivaly roku 2020 v ČR

9. 4. 2021

Krize spojená s pandemií zasáhla silně také pořadatele a návštěvníky filmových festivalů. Přesunutí termínu, nebo přechod do online formy, případně odložení na další rok, se dotklo řady festivalů po celém světě. Jak to dopadlo u nás? Následný text je drobnou bilancí české festivalové sezony, kdy si všimneme nejen profesionální tvorby, ale ohlédneme se za děním i na festivalech zaměřených na dětskou a studentskou filmovou tvorbu.

Až na výjimky, jako byla Letní filmová škola v Uherském Hradišti, nebo Mezinárodní filmový festival dětského filmu ve Zlíně, Rychnovská osmička, Febiofest, Jeden svět, či Anifilm, se řada festivalů a filmových přehlídek v ČR přesunula do online prostoru.

Jarní lockdown přišel těsně před termíny výrazných filmových festivalů Jeden svět a Febiofest. Oba byly úspěšně přesunuty na září. Stejně tak byly přesunuty na pozdější termín AFO, Finále Plzeň nebo Malé vize. Takové štěstí neměl KRRR! Nebo soutěž Animág-Kroměříž, jejich ročníky byly pro daný rok zrušeny.

Ze svého tradičního termínu se přesunul Zlín film festival, který si našel náhradní termín na začátku září. Jeho jubilejní 60. ročník měl jako hlavní téma „Návrat do budoucnosti“. Nový termín byl zvolen dobře. Počasí akci přálo a v daném čase se ještě nerozběhla řádná školní výuka, přesto byl festival poznamenán slabší návštěvní účastí zejména ze strany škol. Pandemická situace sehrála své a školy na poslední chvíli rušily svou účast jak na projekcích, tak na doprovodných programech. Festivalové zázemí filmových dílen na zámečku, které letos zajišťovali lidé z Free Cinemy a Studia Scala, nebylo zdaleka vytíženo jako v minulých letech.   

Brzy po mezinárodním festivalu ve Zlíně proběhla akce s letitou tradicí, Rychnovská osmička. Mezinárodní soutěž neprofesionálních filmu nabídla divákům soutěžní snímky v šesti kategoriích při 62. ročníku.

I přes různé zmatky s termínem způsobené kovidovou dobou proběhla filmová přehlídka a soutěž Zlaté slunce ve dnech 18. až 20. září 2020 a to ve středisku volného času Legato v brněnských Kohoutovicích. Soutěže se účastnily filmy, které byly přijaty již v březnu v době původní uzávěrky. Tato akce je jednou ze čtyř nominačních akcí pro celostátní přehlídku Malé vize, která byla ze svého původního termínu také přeložena na podzim.

Febiofest musel oproti jaru upravit svou programovou nabídku. Jeden svět se sice úspěšně rozběhl v náhradním termínu, ale nestihl již doběhnout v regionech. „Po březnovém přerušení jsme se rozhodli pokračovat po prázdninách hlavně kvůli regionálním festivalům, které se vůbec nemohly uskutečnit. Byli jsme nesmírně rádi, že se velká většina regionálních týmů rozhodla nepřipravit diváky ve svých městech o silné dokumenty a věnovat letošnímu ročníku dvakrát tolik času a úsilí. O to víc nás mrzí, že v náhradním termínu nemohla některá města festival uskutečnit ani napodruhé. Každopádně před všemi regionálními týmy smekám klobouk a strašně moc jim děkuji za práci a nasazení, které projevily osudu navzdory,“ glosoval situaci ředitel festivalu Ondřej Kamenický. 

Zatímco na jaře se v Plzni fandí filmu a na podzim divadlu, tak v roce 2020 se fanoušci těchto múz skoro setkali, když v září proběhly obě tyto akce skoro současně v západočeské metropoli. Na konci září proběhl z jara přeložený 33. ročník Finále Plzeň. Diváci tak mohli vidět během šesti dnů přehlídku tuzemské filmové a televizní tvorby.

Na poslední chvíli před podzimním omezením veřejného a společenského života proběhl Anifilm. Mezinárodní festival animovaného filmu se přesunul na opačný konec republiky, z jihu na sever, z Třeboně do Liberce. Změna místa byla naplánována a neměla s pandemickou situací, ani změnou termínu nic společného. Krom jiných doprovodných programů, tak i v Liberci probíhaly již tradiční „Školičky animace“, které zajišťuje mimo jiné Ultrafun.

Z velkých festivalů u nás nakonec neproběhl ten nejznámější, áčkový Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech. Místo toho počátkem července proběhla v 96 kinech přehlídka „Tady Vary“, kterou vybralo programové oddělení karlovarského festivalu. Každý z vybraných filmů měl pouze jedno exkluzívní představení, které proběhlo ve všech zúčastněných kinech ve stejný okamžik.  Představení byla doplněna úvody přenášenými do sálu i zapojením jednotlivých autorů prostřednictvím komunikačních kanálů. Denně byly dvě představení.

Řada týmů festivalů a filmových přehlídek, které se měly uskutečnit ve druhé polovině roku, raději volila online formát. Bohužel v té době se už u diváků začala projevovat únava z tohoto způsobu sledování filmů, což se přirozeně projevilo na návštěvnosti.

Jediný festival, který se stal s online formou výrazně divácky úspěšným, byl Festival dokumentárních filmů v Jihlavě. Termín neměnil, pouze se celý přesunul do online prostoru. Tento festival měl a má tu výhodu, že tituly, které nabízí, zajímá určitý okruh diváků, kteří dané filmy chtějí rozhodně vidět. Zároveň tito diváci nestojí o festivalově stísněný prostor města Jihlava a tak nabídka vidět filmy online je do jisté míry i potěšila. Pořadatelé festivalu na rozdíl od jiných počítají s online formátem, jako součástí festivalu, i pro další ročníky.

Bohužel, většina festivalů v online prostoru získala zcela opačnou zkušenost. Zájem diváku byl slabý, nebo dokonce velice slabý. To platí bohužel často o festivalech zaměřených na dětského diváka. Své by o tom mohl vyprávět tým dobře připravené online podoby Juniorfestu. Uskutečnil se sice v době tradičního termínu festivalu, ale v online podobě. I když měl dvě části, live a online, tak zájem, který přitáhl, byl mnohem slabší, než v předchozích letech, kdy probíhal naživo. Juniorfest live vysílal živý program denně odpoledne po dvě hodiny. Junior online nabízel nové evropské filmy zaměřené na dětské publikum prostřednictvím platformy Dafilms.cz. Přestože byl celkový program velmi kvalitní, tak si nezískal patřičný divácký ohlas.

Podobná situace s malou návštěvností byla bohužel typická pro další festivaly zaměřené na tvorbu dětí a mládeže. Do online prostoru se z důvodu nepříznivé situace nakonec přesunuly všechny podzimní filmové akce, které jinak probíhají živě a umožňují setkání filmařů z řad dětí a mládeže. Online formu tak měly Pražský filmový kufr, TrikFilm v Ostravě, Malá vize v Ústí nad Orlicí, Animánie v Plzni, Oskárek ve Valašském Meziříčí, Kraťas 2020 v Praze.

Nejvýraznější divácký „zásah“ měl asi Pražský filmový kufr. V den festivalu měl zařízeno celodenní moderované vysílání s bloky oceňovaných filmů a předtočenými medailonky od autorů nominovaných filmů na vítězství v příslušné kategorii. Přenos byl zajištěn několika způsoby. Přes festivalový youtube kanál, dále na internetové televizi Mall.tv a přes facebook. Festival letos zařadil dvě nové kategorie. Filmový plakát a nerealizované scénáře.

Moderované přenosy výsledků z jednotlivých soutěžních kategorií vysílaly i další festivalové týmy.

Novým festivalem na české festivalové obloze se stal TrikFilm festival z Ostravy, který nabízí k vidění všechny přihlášené filmy na svých webových stránkách, jako to dělá již léta Pražský filmový kufr. Festival se prezentuje jako Mezinárodní festival dětské a studentské multimediální tvorby. Stal se prvním festivalem, který u nás nabídl jako soutěžní kategorie: Mezinárodní soutěž motion designu, Mezinárodní soutěž videoartu, Mezinárodní soutěž light designu, Mezinárodní soutěž tvorby PC a video her, interaktivních projektů rozšířené a virtuální reality. Moderované vysílání v podvečerních hodinách s oceněnými snímky bylo dostupné přes youtube kanál festivalu a přes regionální televizi Polar.

K online vyhlášení sáhla i soutěž dětských filmů Oskárek z Valašského Meziříčí, která skrze moderátorskou one man show jednoho pátečního podvečera vyhlásila výsledky a pustila oceněné snímky. Opět přes youtube kanál festivalu.

Kraťas 2020, soutěž krátkých animovaných filmů od dětí a mládeže do 18 let, se omezil jen na vyhlášení výsledků soutěže v jednotlivých kategoriích a rozeslání přidělených cen. Což ale potěšilo všechny obdarované.

Plzeňská Animánie je již zavedený mezinárodní festival animovaných filmů dětí a mládeže. Jako jediný probíhal několik dní i ve virtuálním formátu. Po čtyři listopadové dny, vždy od 14:50 do 19:00 nabízel poměrně pestrý program, kdy krom kompletní přehlídky všech soutěžních filmů dal velký prostor návodům k tvorbě animovaných filmů, tzv. Animátorská polepšovna, nebo představení projektu Animetod, který by měl časem nabídnout kompletní metodiku tvorbu animovaných filmů.

V listopadu se uskutečnil festival Mezipatra Queer Film Festival, který nabídl své filmy prostřednictvím VOD Aerovod.cz. Součástí programu byly krom hraných, dokumentárních a krátkých filmů i retrospektivní sekce a nechyběly ani diskuze, webináře a online DJ sety.

PAF – Přehlídka Animovaného Filmu v Olomouci se odehrála jako 19. ročník mezinárodního festivalu počátkem prosince, v obvyklém termínu, ale formou online streamu a výstav ve veřejném prostoru města Olomouc. Každý den byl jeden odpolední blok streamu věnovaný dětem a rodičům, vysílal animované filmy pro děti z Katedry animovaného filmu pražské FAMU nebo interpretace knihy Nádherné úterý Daisy Mrázkové. Kolektiv Ateliéru Duchů spřízněný s Ateliérem herních médií brněnské FaVU VUT představil projekt Videoherní občasník, jehož cílem bylo svobodomyslně rozšířit spektrum herní publicistiky. Tématem tohoto ročníku bylo domino.

Na počátku prosince se uskutečnil také 46. ročník Mezinárodního envirometálního filmového festivalu EKOfilm, který po dobu 4 dní promítal filmy, u kterých produkce svolily k online streamování. Filmy byly umístěny na webu akce a bylo možné si je kdykoliv přehrát.

Počátkem prosince probíhala přesunutá Brněnská 16, která nakonec proběhla také v online podobě. Stejně jako její „sesterský festival“ Malá šestnácka – festival mladé tvorby, který si svou virtuální podobu odbyl již v říjnu. Obě soutěžní přehlídky nabídly aktuální počiny krátkometrážní tvorby. Starší B16 nabízela program na Aerovodu a sociálních sítích festivalu.

Mezinárodní festival Teen film fest, který proběhl v prosinci 2019 poprvé, byl odložen. Kupodivu také neproběhl OFF – Online filmový festival pořádaný studenty Střední odborné školy multimediální tvorby v Poděbradech.
Zatímco 16. ročník oblíbené filmové přehlídky FILMASIA byl zrušen, tak 23. Festival francouzského filmu promítal díky spolupráci s platformou Dafilms.cz během festivalového týdne každý večer jeden francouzský film. Festival zahájil dokumentární snímek „Aznavour a jeho svět“.

Všechny festivaly, které začaly s inzercí na původní termíny, rozjely PR kampaň zhotovením grafiky, tiskem plakátů, měly rozjednaný program, se pak přirozeně potýkaly s finanční ztrátou, když akce nemohla proběhnout. Tato ztráta pak byla navýšena o další náklady spojené se zajištěním festivalu v novém termínu, s novou reklamou a často obměněným programem. Lze říci, že důvodem k uskutečnění jednotlivých festivalů během roku byla snaha udržet si diváka. V neposlední řadě práce na festivalu v jiném termínu nebo formátu dala lidem jistou naději, že jejich počínání má nějaký smysl.

Přes veškeré obtíže byl uplynulý rok u nás bohatý na festivaly a filmové přehlídky. Dokonce byly pro diváky lépe dostupné. A přesto, či právě proto, jich řada neměla takovou diváckou odezvu, jakou by si zasloužily.


Podobné příspěvky


Online obchod

Produkty a materiály vydávané Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu, z.s.

Do obchodu

Podpořte nás

Zasazujeme se o rozvoj audiovizuální výchovy v České republice.

Zjistěte více

Certifikovaná metodika F/AV

Objevte oborové metody a techniky

Zjistěte více

Odebírejte NEWSLETTER

Výběr toho nejdůležitějšího jednou za měsíc.

Chci se přihlásit

Nadcházející události

Březen 2025
Květen 2025
Červen 2025
Nebyla nalezena žádná událost!