16 států, 16 přístupů. Kdo učí filmovou výchovu v Německu?

V následujícím textu se věnujeme filmové výchově v Německu. Text doplňuje také rozhovor s ředitelem filmového festivalu FiSH – Film Festival im StadtHafen v Rostocku Arne Papenhagenem. Článek je součástí výzkumného záměru monitoringu příkladů dobré praxe v Evropě projektu Posílení oboru filmová a audiovizuální výchova v ČR, který je součástí Programu Kultura financovaného z Fondů EHP a Norska 2014-2021. Jedná se o jednu z osmi připravovaných studií zaměřených na vybrané evropské země.
Filmová výchova v globální politice vzdělávání v Německu často spadá do rozvoje mediálních kompetencí jako součást mediální výchovy. Nesmíme však opomenout fakt, že se Německo skládá z šestnácti spolkových zemí a každá má svoji vlastní vzdělávací strategii. Neexistuje tedy jednotný vzdělávací plán filmové či audiovizuální výchovy. Každá spolková země má svoji strategii mediální výchovy a některé mají i strategii filmového vzdělávání nebo programy, které filmovou výchovu podporují.
Pro představu o charakteru projektů uvádíme jeden z aktuálních příkladů podpory filmové výchovy – program Filmbildung und Kino (Filmová výchova a kino) spolkové země Severního Porýní-Vestfálska, který ho zatím spustil v pilotním režimu na dva roky (2022–2024). Do projektů má být ročně investováno 250 tisíc eur. Každý dílčí projekt může žádat o minimální částku 15 tisíc eur a maximální 50 tisíc eur. V rámci dvou let se bude program zaměřovat na projekty, které:
- budou iniciovat nové formy spolupráce mezi filmovými aktéry,
- se budou zaměřovat na formy zprostředkování filmu ve formě workshopů, projekcí, diskuzí a praktické filmové tvorby,
- budou přibližovat filmovou kulturu různým cílovým skupinám v Severním Porýní-Vestfálsku a zasáhnou různorodé publikum,
- využijí infrastrukturu kin Severního Porýní-Vestfálska k rozšíření regionální nabídky zprostředkování filmu.
Vision Kino
zdroj: https://www.visionkino.de/presse/pressefotos/
V souvislosti s národní strategií je nutné zmínit i zapojení a systematickou dlouholetou práci v oblasti filmového vzdělávání napříč všemi spolkovými zeměmi organizace Vision Kino. Její zástupci už v roce 2009 společně s pracovní skupinou pro filmovou výchovu v rámci Länderkonferenz MedienBildung (LKM) vytvořili koncept zaměřený na rozvoj kompetencí žáků v oblasti filmové výchovy – Filmbildung / Kompetenzorientiertes Konzept für die Schule. Ten byl v roce 2015 aktualizován a následně na něj navázala strategie zaměřená na rozvoj kompetencí budoucích pedagogů se zaměřením na digitální kompetence – Filmbildung in der digitalen Welt / Kompetenzorientiertes Konzept für die Lehrerbildung.
Vison Kino je iniciativou Beauftragten der Bundesregierung für Kultur und Medien (Zmocněnce spolkového vládního kabinetu pro kulturu a média), Filmförderungsanstalt (Ústav na podporu filmu), Stiftung Deutsche Kinemathek (Nadace německé Kinematéky) a Kino macht Schule (Kino dělá školu) – skládající se z několika dalších organizací (Verband der Filmverleiher, HDF KINO, Arbeitsgemeinschaft Kino – Gilde deutscher Filmkunsttheater, Bundesverband kommunale Filmarbeit).
Školní týden v kině (SchulKinoWochen)
Od roku 2006 pořádá ve spolupráci s regionálními partnery tzv. SchulKinoWochen (Školní týdny v kině). Konají se v každé spolkové zemi po dobu jednoho nebo více týdnů. V tomto období mohou školní třídy navštívit některé projekce v nedalekém kině za sníženou cenu. Nejde jen však o samotné zhlédnutí filmu, každý film je totiž doprovázen výukovým materiálem, který je učitelům k dispozici zdarma před návštěvou kina pro práci ve výuce. Velké množství akcí doprovázejí například tvůrci filmů, kteří přímo reagují na dotazy studentů. Součástí bývají i kurzy pro učitele.
Projekt SchulKinoWochen si klade za cíl naučit děti a mládež „číst film“ a zároveň zvýšit povědomí o kině jako o místě kulturního vzdělávání v kontextu školní výuky. Dalším cílem je podpořit regionální spolupráci mezi školou a kinem a doplnit a upevnit stávající nabídku školních kin. Jen pro představu od listopadu 2018 do března 2019 se akce zúčastnilo kolem 970 tisíců školáků a jejich učitelů, zapojilo se přes 850 kin, uskutečnilo se 800 filmových besed a seminářů s filmovými pedagogy a speciální akce s filmaři a odborníky, 45 vzdělávacích kurzů pro učitele.
Webové stránky Vision kino slouží jako takový rozcestník se seznamem následujících termínů SchulKinoWochen a obsahuje i mapu, která slouží jako dobrý přehled iniciativ a stabilních projektů z oblasti filmové výchovy napříč celým Německem. Během pandemie vznikl také distanční materiál pro učitele, který mohli pedagogové použít nejen v online výuce místo návštěvy kina. Do míst, kde nejsou kina, nabízí projekt i možnost v daném místě kino vytvořit díky dílčímu projektu Mobiles SchulKino (Mobilní školní kino).
Do nabídky programu v rámci Schulkinowochen zařazují často i projekt Wissenschaftsjahr (Rok vědy), takže mimo jiné připravují speciální výběr filmů na dané téma (například v roce 2022 téma: Informuj se! nebo v roce 2021: Bioekonomie). Od roku 2018 běží v některých spolkových zemích paralelní pilotní projekt KitaKinoWochen, který reaguje na poptávku mladších dětí a je určený pro dětské diváky od čtyř let.
Dále Vision kino nabízí na svých webových stránkách bohatý podpůrný materiál určený zejména pro učitele do výuky a ve spolupráci s Bundeszentrale für politische Bildung (Spolkovou centrálou pro politické vzdělávání) provozuje online portál kinofenster.de, který také obsahuje bohatý vzdělávací materiál. Mezi online portály najdeme také dobře zpracovaný web wer-hat-urheberrecht.de, který poukazuje na problematiku autorských práv. Tým Vision kino se zaměřuje i na metodické příručky z oblasti filmového vzdělávání, např. interaktivní příručka Filmbildung: Ein Leitfaden, která vznikla v rámci Kreativní Evropy MEDIA ve spolupráci s Britským filmovým institutem, Dánským filmovým institutem, Cinematheque Francaise a dalšími odborníky z Řecka, Itálie, Estonska a Slovinska.
Bundes Verband Jugend und Film
Dalším velkým hybatelem na poli filmového vzdělávání v Německu s přesahem činnosti do více spolkových zemí je Bundes Verband Jugend und Film (BJF, Federální asociace mládeže a filmu). Je to centrální organizace pro filmovou tvorbu pro děti a mládež v Německu. Jako nezávislá organizace se BJF již v roce 1970 zavázala podporovat filmové vzdělávání, kreativitu a komunikaci, kulturní participaci a rozvoj mediálních kompetencí dětí a mládeže.
Sdružení má téměř tisíc členů, mezi ně patří kulturní centra, školy, filmové kluby pro mládež, sdružení mládeže a centra vzdělávání dospělých, pedagogové, odborníci na film a media. BJF je celosvětově zastoupena ve Fédération Internationale des ciné-clubs (FICC, Mezinárodní federace filmových klubů). Členové BJF se několikrát ročně účastní porot FICC na mezinárodních filmových festivalech. asociace je také aktivní v European Children’s Film Association (ECFA) a je členem Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung e.V. (BKJ, Federální spolek pro kulturní výchovu dětí a mládeže).
Organizace je podporována Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (Spolkové ministerstvo pro rodinu, seniory, ženy a mládež). Příkladem projektu, za kterým BJF stojí a do kterého je zapojeno mnoho organizací po celém Německu je projekt Movies in Motion, který je financován Bundesministerium für Bildung und Forschung (Spolkové ministerstvo pro školství a výzkum) programem Kultur macht stark. Bündnisse für Bildung (2018–2022). Program podporuje mimoškolní projekty a je zacílen na mládež ze znevýhodněného prostředí.
Jádro projektu Movies in Motion spočívá v tom, že vybízí děti a mládež v organizaci vlastních filmových událostí a na aktivní participaci celého organizačního procesu, který to obnáší. Mohou například uspořádat filmový festival, na který si sami vyberou filmy a vymyslí doprovodný program nebo mohou sami filmy natočit a uspořádat filmovou projekci apod. Pro představu BJF získalo na tento projekt 5 milionů eur, kterým dotuje zapojené regionální organizace v místě konání akcí. Pokračování programu Kultur macht stark je vyhlášeno od roku 2023 do 2027.
Dále BJF spravuje vlastní filmotéku BJF-Clubfilmothek a nabízí k zapůjčení více jak 500 pečlivě vybraných filmů pro filmové akce pro mládež a školy. Filmový repertoár je neustále aktualizován. Každý rok zařazuje do výběru kolem 40 nových filmů a pokud možno zohledňuje i filmové požadavky členů asociace a jejich publika. Všechny filmy jsou opatřeny podrobnými informacemi: věková doporučení, informace o tématech, žánru apod., doprovodnými PDF materiály s rozsáhlými podklady pro další práci s filmem, případně odkazy na další materiály jiných organizací (například Vision Kino).
BJF zřídilo filmovou síť Junge Filmszene pro mládež, která má zájem točit filmy nebo se to naučit. Projekt nabízí informace o možnostech natáčení filmů, kontakty na další mladé filmaře, pořádá workshopy, poskytuje informace o možnostech stáží či školení a nabízí projekty, které vycházejí ze zájmů mladých filmařů. Dále poskytují informace o filmových festivalech pro mládež v celém Německu a Evropě. K tomuto účelu BJF založilo portál filmfestivals4u.net. Jednou z hlavních akcí, kterou projekt pořádá je Werkstatt der Jungen Filmszene, kde se sejde kolem 150 mladých filmařů do 27 let z celého Německa, aby představili své filmy, zúčastnili se workshopů s filmovými profesionály a vyměnili si zkušenosti.
BJF se snaží reagovat i na aktuální situace ve společnosti proto např. na podzim roku 2021 spustilo projekt Aufholpaket Kulturelle Kinder- und Jugendbildung (Záchytný balíček kulturní výchovy dětí a mládeže), ten reaguje na pandemii a finančně pomáhá vybraným mimoškolním projektům se znovu nastartovat. Dále také třeba nový projekt Filme fürs Klima (Filmy pro klima) podporuje iniciativy, které se zavázaly k větší klimatické spravedlnosti. Filmy lze použít k pořádání akcí, které jsou vhodné pro propagaci a diskusi o klimatické spravedlnosti. Ve výběru neodkazují jen na filmy z BJF distribuce, ale odkazují i na filmy, které doporučují další distributoři.
Film ve formálním vzdělávání
V Německu můžeme najít i příklady, kdy je filmová výchova částečně zakotvena v kurikulárních dokumentech – například v Dolním Sasku a v Severním Porýní-Vestfálsku se můžeme na vyšších stupních gymnáziích setkat s rámcovým tématem s názvem Filmové vyprávění; v Berlíně a Braniborsku je Filmová výchova jako průřezové téma zakotvena v mediální výchově pro základní školy; v Bádensku-Württembersku je součástí vzdělávacího plánu Německého jazyka pro 5 a 6. třídu základní školy, ale také součástí základního kurzu Mediální výchovy.
Tento malý úspěch, co se týče zakotvení problematiky filmového vzdělávání, však stejně vždy záleží na konkrétních učitelích, jak si s filmem a jeho komplexností poradí. Často je opomíjena např. jeho estetická složka a při výuce se primárně pracuje na rozvoji technických a mediálních kompetencí, případně se pedagogové zaměřují na obsahovou složku např. v literatuře, historii a ve výuce cizích jazyků – film tedy v takovém případě berou jen jako doplněk k probíranému tématu.
V případě kurikula pro Německý jazyk pro gymnázia v Dolním Sasku je rámcové téma Filmové vyprávění zařazeno do posledního ročníku studia před maturitou do tzv. kvalifikační fáze. Téma je pojímáno obdobně jako literatura a zaměřuje se na narativní složku hraných filmů, jak současných tak starších. Konkrétním cílem tohoto zaměření je, aby studenti uměli:
- aplikovat postupy analýzy filmu a přiřadit filmy k příslušnému žánru podle narativních vzorů, postav, motivů, stylů a ideologických vzorů,
- porovnat ve vybrané filmové sekvenci filmový jazyk s obsahem filmu,
- interpretovat a zhodnotit hrané filmy z pohledu filmové estetiky,
- porovnat a zhodnotit literární a filmové vyprávění,
- rozšiřující kompetence, jako například filmová kritika nebo teorie.
Příležitosti pro pedagogy v terciárním vzdělávání
Co se týče vzdělávání učitelů, případně studentů, kteří se připravují na pedagogickou dráhu, samostatný obor filmová výchova se zatím studovat nedá. Případně jen v rámci studijních programů Medienpädagogik (Mediální pedagogiky / výchovy) na vysokých školách mají studenti šanci absolvovat dílčí předměty zaměřené na zprostředkování filmu či práci s filmovou technikou. Školení pro pedagogy iniciují převážně neziskové organizace zabývající se filmem napříč všemi spolkovými zeměmi. Jednak probíhají velice často v rámci výše zmíněných SchulKinoWochen, které zaštiťuje Vision Kino a regionální partneři.
Vision Kino také vzdělává pedagogy ve spolupráci s festivalem Berlinale v rámci projektu Berlinale School Project, který každoročně obměňované skupině učitelů umožňuje specificky začlenit filmy z programové sekce Generace do vyučovacích hodin. Zhruba padesát učitelů všech typů škol z Berlína a okolí může před zahájením festivalu zhlédnout filmy vybrané filmy a poté se rozhodnout pro jeden z nich, který zahrnou do vyučování a následně na něj navážou intenzivními metodami. Vzdělávací program začíná pro učitele v listopadu a končí v dubnu prezentací vlastních projektů. Po celou dobu učitele všestranně podporují a radí jim dva pedagogičtí pracovníci.
Dále například Filmuniversität Babelsberg Konrad Wolf pořádá v roce 2022 Letní filmovou univerzitní školu, která nabízí dva moduly filmové výchovy.
Organizace Film und Schule NRW, která od roku 2008 působí v Severním Porýní-Vestfálsku kromě materiálů do výuky nabízí i dvě školení:
- Update Filmbildung – školení vhodné pro začátečníky i pokročilé je koncipováno jako jednodenní. Kromě analytického zkoumání filmových ukázek a testování výukových metod je také dostatek času na implementaci získaných znalostí do filmové praxe. Dopoledne je věnováno filmové analýze a výuce základů filmových studií. Odpoledne samotnému natáčení.
- Update Erklärvideo – kurz zaměřený na tvorbu výukových videí. První část workshopu je zaměřena opět na analýzu a druhá část na praktickou tvorbu videí ve skupinách. Účastníci mají možnost vyzkoušet si vytvořit např. Explainity-Clip, videotutoriál, vlog atd.
Deutsches Filminstitut Filmmuseum (DFF, Německý filmový institut a filmové muzeum) se ve spolupráci se soukromou vysokou školou Fliedner Fachhochschule Düsseldorf podílí na magisterském studijním programu Kultur – Bildung – Teilhabe. Kunst & Pädagogik in der frühen Kindheit (Kultura – Vzdělání – Účast. Umění & pedagogika v raném dětství), která se zaměřuje na vzdělávání malých dětí v oblasti kultury.
DFF spolupracuje také s Goetheho Univerzitou ve Frankfurtu na novém magisterském studijním programu Filmkultur: Archivierung, Programmierung, Präsentation (Filmová kultura: archivace, programování, prezentace), který připravuje studenty na práci ve filmových a mediálních archivech. Pro učitele DDF ve spolupráci s Hessischen Lehrkräfteakademie (Hesenskou akademií pro učitele) nabízí pedagogům z Hesenska možnost školení v oblasti filmového vzdělávání. Jsou to jednorázová tříhodinová online školení spíše zaměřená na filmovou analýzu a rozbor filmu ve vyučování apod.
Deutsches Filminstitut Filmmuseum
zdroj: https://www.dff.film/ueber-uns/presse/presse-bildmaterial/dff-deutsches-filminstitut-filmmuseum/
DFF má v oblasti audiovizuálního vzdělávání velmi široký záběr. Standardně nabízí pro všechny věkové kategorie komentované prohlídky, speciální programy jak na osvojení praktických dovedností s filmovou technikou a tvořením filmu, tak i na jeho analýzu. Společně s Deutschen Filmakademie, Filmmuseum Düsseldorf, CineGraph – Hamburgisches Centrum für Filmforschung, Haus des Dokumentarfilms Stuttgart, Stiftung Deutsche Kinemathek – Museum für Film und Fernsehen a Filmmuseum Potsdam vyvinuli online platformu Filmwissen Online zaměřenou na dějiny filmu a pochopení filmového jazyka určenou pro učitele a studenty od čtrnácti let. Pro mladší děti a rodiny vznikla platforma FilmSpielPlatz ve spolupráci s Deutsche Kinemathek – Museum für Film und Fernsehen, Berlin. Část nabídky je i bezbariérová (tzn. uzpůsobená pro zrakově či sluchově postižené) a dostupná v dalších jazycích.
Závěr
Projektů, které se dotýkají oblasti filmového vzdělávání je v Německu na tisíce. Kromě výše zmíněných hlavních hybatelů Vision Kino, BJf a DFF můžeme zmínit ještě například Kids Regio, DOK Leipzig, Film und Schule NRW, KJF – DEUTSCHES KINDER- UND JUGENDFILMZENTRUM.
Početnou událostí jsou v Německu i festivaly pro děti a mládež – seznamy aktuálních naleznete například na filmfestivals4u.net nebo na kidsfilm.de.
Závěrem si shrnutí zaslouží ještě financování filmové výchovy v Německu, které je zajištěno z několika zdrojů. Na celostátní úrovni hraje velkou roli Bundeszentrale für politische Bildung (Spolková centrála pro politické vzdělávání) a nezisková organizace Vision Kino, která je příkladem partnerství veřejného a soukromého sektoru (tzv. PPP projekt), jejíž činnost je kryta jak státními prostředky, tak prostředky filmového průmyslu. Velká část regionálních projektů je finančně zajištěna jednotlivými spolkovými zeměmi. Z filmového průmyslu můžeme například zmínit distribuční společnosti, které často v rámci doprovodných kampaní k filmům pro děti a mládež vyvíjí vzdělávací aktivity a materiály.
Zdroje
Henzler, Bettina: Education à l’image and Medienkompetenz: On the discourses and practices of film education in France and Germany. In: Film Education Journal, Jg. 1 (2018), Nr. 1, S. 16–34. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/12950.
Evropská komise, Generální ředitelství pro informační společnost a média, Westkamp, G., Camre, H., Tocalachis, E. (2015). Showing films and other audiovisual content in European schools: obstacles and best practices: final report – annexes, Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2759/525253
https://www.land.nrw/pressemitteilung/landesregierung-setzt-pilotprogramm-fuer-filmbildung-auf
https://lkm.lernnetz.de/index.php/filmbildung.html
https://www.visionkino.de/
https://www.bjf.info/
https://www.buendnisse-fuer-bildung.de/buendnissefuerbildung/de/programm/programm_node.html
https://moviesinmotion.bjf.info/
https://www.filmundschule.nrw.de
https://cuvo.nibis.de/
https://www.berlin.de/sen/bildung/
http://www.bildungsplaene-bw.de/Lde/Startseite
https://www.filmuniversitaet.de/
https://www.dff.film/
https://www.filmvychova.cz/2019/12/11/filmova-vychova-v-nemecku-rozhovor-s-katrin-willmann/
https://www.filmportal.de/thema/vision-kino
Podobné příspěvky
Online obchod
Produkty a materiály vydávané Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu, z.s.
Podpořte nás
Zasazujeme se o rozvoj audiovizuální výchovy v České republice.
Certifikovaná metodika F/AV
Informace a podpora
Odebírejte NEWSLETTER
Výběr toho nejdůležitějšího jednou za měsíc.