Celostátní přehlídka filmové tvorby České vize

Amatérská filmová tvorba má u nás poměrně dlouhou tradici. Během předešlých dekád se měnily nejen „kulisy“, ve kterých tato tvorba vznikala, ale také technika a samotné názvy filmových přehlídek. S nástupem digitalizace a online platforem v posledních letech bylo nutné promítnout tuto realitu i do samotné přehlídky, která má mapovat a rozvíjet trendy v amatérské filmové tvorbě. Tak se stalo, že došlo v roce 2020 k její výrazné změně. Připomeňme si, co se změnilo a jakou podobu má nyní tato filmová přehlídka, jejíž další ročník proběhne před letními prázdninami.
Dosavadní „Celostátní soutěž neprofesionální filmové tvorby“ (CSNFT) známá jako „Český videosalon“ se proměnila a je z ní „Celostátní přehlídka filmové tvorby České vize“. CSNFT byla vyvrcholením dění v oboru a každý rok představovala amatérskou filmovou úrodu za uplynulý rok. Posláním soutěže bylo přispět k rozvoji oboru formou porovnání umělecké úrovně filmů z celé ČR. Soutěž si kladla za cíl rovněž propagovat výsledky tvorby neprofesionálního filmu a videa před veřejností v jednotlivých mediích.
Vedle změny titulu se mnohem podstatnější změnou stalo rozdělení a tím i rozšíření přehlídky na tři části. „České vize“ jsou nyní celkově nejen pro dospělé amatérské filmaře, ale jsou přístupné i pro studentské a dětské filmové práce. Festivalová část „Malé vize“ totiž nahrazuje dosavadní přehlídku „Zlaté slunce“. Obě akce se na celostátní úrovni budou odehrávat společně. Třetí částí bude též souběžná akce pojmenovaná „Mladé vize“, která je koncipovaná jako rezidenční přehlídka tvorby vybraných mladých filmařů. Tak jako v minulosti je potřeba se do celostátního kola nominovat. Pro „České vize“ to je prostřednictvím účasti na krajském postupovém kole, která se konají po celé republice. Do sekce „Malé vize“ zase prostřednictvím čtyř českých soutěžních festivalů zaměřených na filmovou tvorbu dětí a mládeže.
Důležitou a nezbytnou změnou bylo rozšíření dramaturgického týmu, kdy každá festivalová část má nyní vlastního dramaturgu, který promýšlí program přímo na míru dané cílové skupině. Další výraznou proměnou je rozšíření přehlídky do více dnů. Za místo bylo zvoleno Ústí nad Orlicí, které je skoro na půl cesty mezi východem a západem naší republiky. Rozšíření časové dotace poslouží také k tomu, aby vedle samotné soutěžní projekce nabízela přehlídka účastníkům větší množství odborných seminářů, tvůrčích dílen a besed. Autoři nominovaných filmů, pedagogové a lektoři budou totiž pozvání jako čestní hosté k účasti na celostátní přehlídce. Časovým rozšířením vzniká také možnost nabídnout v programu prostor i pro nesoutěžní projekce a otevřít přehlídku též dalším divákům. Cílem pořadatelů je dosáhnout uznání celkových Českých vizí jako události, která každoročně přitáhne autory různých generací a napomůže zviditelnění této části filmové tvorby. Jistě tomu může přispět, že z filmů uvedených v každém ročníku bude sestavena kolekce reprezentující Českou republiku na mezinárodní přehlídce amatérského filmu UNICA.
Přehlídka amatérské filmové tvorby se tedy jako celek nazývá České vize. Člení se na tří festivalové části, které nesou názvy Malé vize, Mladé vize a České vize, což je trochu matoucí, když se jedna část jmenuje stejně jako celek. Trochu je i těch názvů se slovem „vize“ až příliš, tak si pro lepší přehled zopakujme, jak jsou přesně rozděleny.
Malé vize navazují na tradici Zlatého slunce. Jsou platformou pro podporu filmové tvorby dětí, mládeže a tvůrčích kolektivů do devatenácti let. Filmy jsou pro Malé vize nominovány ze čtyř přehlídek, které se odehrávají na různých místech v průběhu celého školního roku. Nominačními přehlídkami jsou Pražský filmový kufr (říjen), Animánie v Plzni (listopad), Zlaté slunce v Brně (duben), Juniorfilm ve Dvoře Králové nad Labem (červen). Počet nominačních přehlídek se může v dalších letech rozrůstat. Odborným partnerem této sekce je Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu. V průběhu akce bude udělována Cena Borise Jachnina za přínos oboru filmové výchovy. Tříčlenná porota bude udělovat kurátorská ocenění autorům i pedagogům a lektorům.
Mladé vize jsou zamýšleny jako umělecká rezidence a přehlídka filmové tvorby začínajících autorů a studentů filmových škol. Mladé vize jsou výzva, do které přihlašují autoři své filmy přímo. Autoři se přihlašují s filmem natočeným a zároveň s přihláškou zasílají námět pro připravovaný projekt. Tříčlenná porota jim v průběhu přehlídky poskytne zevrubnou zpětnou vazbu jak k hotovému dílu, tak k jejich dalšímu projektu.
České vize jsou sekcí prezentující tvorbu autorů od osmnácti let. Filmy jsou do ní nominovány z šesti postupových kol, jako tomu bylo v době Českého videosalonu. Některé kraje pořádají nominační kolo společně a tak není 14 krajských kol, ale je jich šest. Zachovává se tak postupový systém krajských kol i soutěžních kategorií, kterými jsou dokumentární filmy, reportáže a publicistika, hrané snímky, animované snímky, experimentální snímky, videoklipy, filmy studentů filmových škol. Tvůrci smí své dílo přihlásit jen do jednoho krajského kola. V dramaturgii sekce bude vyčleněn prostor pro představení filmů z celosvětové přehlídky UNICA a besedy s renomovanými tvůrci. Odborným partnerem sekce je Český výbor UNICA. V rámci přehlídky České vize je zachována sekce Minutafilm jako vedlejší soutěžní část. Soutěže se může zúčastnit autor jakékoliv věkové kategorie, a to z České republiky nebo Slovenska. Každý autor může soutěžit maximálně se třemi snímky. Jednotlivé filmy nesmí být delší než 60 vteřin včetně titulků. Filmy autoři přihlašují přímo pořadateli, nemusí je nominovat.
Pro zájemce, kteří by se chtěli seznámit detailněji s touto přehlídkou, přikládáme odkazy, kde se dají dohledat další informace. Především na samotném webu akce, pak na webu Nadnárodního registru neprofesionálního filmu filmdat.cz, na stránkách Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu v sekci věnované filmové výchově. Na youtube profilu akce jsou nyní k vidění záznamy z minulého online ročníku.
Letošní ročník je naplánovaný pro termín 17. až 20. června. Dramaturgem Malých vizí je Lucie Hlavicová, která se zabývá filmovou výchovou. Dramaturgii Mladých vizí má na starosti Jan Touš se zkušeností mimo jiné dramaturga KD Měčín. České vize dramaturgicky spravuje Jaroslav Bouše, veterán ještě z časů Českého videosalonu. Programovým ředitelem celé přehlídky je Jiří Forejt.
Podle všeho bude možnost vidět výsledky práce amatérských filmařů přímo v Ústí nad Orlicí, což by bylo vlastně poprvé, protože loňské prvé České vize byly celé online. Program Vizí je již zveřejněn na webu akce. Můžete ho však sledovat i v kalendáři našeho webu
Podobné příspěvky
Online obchod
Produkty a materiály vydávané Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu, z.s.
Podpořte nás
Zasazujeme se o rozvoj audiovizuální výchovy v České republice.
Certifikovaná metodika F/AV
Informace a podpora
Odebírejte NEWSLETTER
Výběr toho nejdůležitějšího jednou za měsíc.