Skip to main content

Lekce Tag: RVP

07 – Filmová vs. mediální výchova

Filmová/audiovizuální výchova bývá často zaměňována s výchovou mediální. F/AV je však samostatným doplňujícím vzdělávacím oborem, zatímco mediální výchova má status průřezového tématu a je možné ji uplatňovat v jiných oblastech i předmětech. Jaký je jejich vzájemný vztah? V čem se mohou doplňovat a v čem jsou naopak výlučné? To se dozvíte v této lekci.

Cíle lekce:

  • pochopit, jak se liší filmová/audiovizuální výchova od mediální výchovy
  • najít styčné body a způsoby propojení
  • zjistit, jak zapojit FAV do mediální výchovy jako průřezového tématu

Než začnete se samotnou lekcí, vyzkoušejte si test své mediální gramotnosti: https://mqtester.jsns.cz/

Doporučená literatura a prameny:

  • Průřezové téma Mediální výchova v RVP ZV: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10913
  • HART, Andrew. Understanding the Media: A Practical Guide. Londýn: Routledge 1991.
  • MIČENKA, Marek, JIRÁK, Jan. (eds). Základy mediální výchovy. Praha: Portál 2007.
  • POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta 1999.

02 – Krátký historický exkurz II.

V druhé lekci se budeme věnovat aktuálnímu vývoji při zapojování filmové výchovy do školního kurikula. Od 60. let a přínosu Borise Jachnina nebo Zdeňka Smejkala se dostaneme k současnosti. Hlavní část lekce věnujeme formování doplňujícího vzdělávacího oboru Filmová/audiovizuální výchova jako součásti Rámcových vzdělávacích programů (RVP).

Cíle lekce:

  • seznámit se s pojetím Filmové estetické výchovy Borise Jachnina
  • poznat významné osobnosti filmové výchovy od 60. let do současnosti
  • porozumět změnám ve vzdělávacím systému od 60. let do současnosti
  • porozumět genezi Rámcových vzdělávacích programů
  • seznámit se se zařazením Filmové/audiovizuální výchovy jako doplňujícího vzdělávacího oboru oblasti Umění a kultura

Doporučená literatura a prameny: