
Koncepce nového RVP vychází ze strategického dokumentu Strategie 2030+ a z dokumentů Hlavní směry pro revize RVP ZV a Zadání pro NPI ČR II. Připravený návrh prošel na jaře 2024 veřejnou konzultací, do které se mohl prostřednictvím online formuláře zapojit každý. Až potom byl dokument upraven do finální podoby, který Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) odhalilo počátkem letošního roku reformovanou podobu výuky pro základní školy a nižší gymnázia,
tzv. Revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Pro vedení škol a členy pedagogických sborů je připravena přehledná online podoba dokumentu.
Žáci a žákyně by se podle tohoto plánu měli zaměřit více na rozvoj dovedností a pochopení látky místo učení nazpaměť. Získané dovednosti a znalosti se budou pravidelně testovat v páté a deváté třídě, to by mělo ukázat, jaká je úroveň vzdělávání na dané škole. Zda se žactvu daří dosahovat očekávaných výsledků.
Školy mají dostat také větší prostor pro sestavování školních rozvrhů. Podle nového návrhu budou mít školy větší počet hodin, o jejichž využití rozhodnou podle vlastního uvážení. Snad to umožní posilovat výuku některých předmětů případně je nabízet jako volitelné. Jak to nakonec bude, když přibylo více výuky třeba v matematice, nebudeme předjímat. V textu se stručně zaměříme na popis změn, které se týkají základů RVP ZV a v rámci vzdělávacích oblastí se popíšeme proměny jen v oblasti Umění a kultura, kam byla zahrnuta Filmová/audiovizuální výchova, která nyní nese v dokumentu název filmová výchova.
Připomeňme si, že Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání existuje od roku 2007 a od roku 2010 je součástí tohoto dokumentu doplňující vzdělávací obor Filmová/audiovizuální výchova. V roce 2021 proběhla větší úprava, která ale přinesla pouze nově upravenou vzdělávací oblast Informatika a digitální kompetenci. Zároveň při této úpravě došlo ke snížení vyučovacích hodin u různých předmětů napříč vzdělávacími oblastmi na úkor upravené Informatiky.
Hlavní obecné změny
Z hlavních změn v obecných částech RVP ZV je na místě upozornit především na stanovení rámcového učebního plánu pouze s celkovou časovou dotací pro jednotlivé stupně vzdělávání, nikoliv pro jednotlivé obory, rozdělenou na povinnou a disponibilní část (pro 1. stupeň 118 hodin, z toho 14 hodin disponibilních, pro 2. stupeň 122 hodin z toho 26 hodin disponibilních).
Nově jsou formulovány dvě základní gramotnosti, gramotnost čtenářská a pisatelská a gramotnost logicko-matematická. Pro ně jsou formulovány očekávané výsledky učení ve 3., 5. a 9. ročníku. Na úrovni 5. a 9. ročníku jsou obě gramotnosti provázány s konkrétními očekávanými výsledky oborů. Pro 3. ročník dojde k jejich provázání až na úrovni školního vzdělávacího programu.
Průřezová témata mají nadoborový charakter, obsahově byla aktualizována, aby umožňovala žákům porozumění světu kolem nich v širších souvislostech a vzájemné provázanosti, byly formulovány očekávané výsledky učení v 5. a 9. ročníku.
Ty jsou provázány s očekávanými výsledky učení konkrétních oborů, které jim poskytují znalostní základ. Tři průřezová témata jsou Péče o sebe a druhé, Společnost pro všechny, Udržitelné prostředí.
Klíčové kompetence doznaly změn v počtu, názvech, ale především v obsahu.
Pro každou kompetenci jsou formulovány očekávané výsledky učení pro 5. a 9. ročník, které budou monitorovány. RVP ZV stanovuje osm klíčových kompetencí:
– k učení,
– komunikační,
– osobnostní a sociální,
– k občanství a udržitelnosti,
– k podnikavosti a pracovní,
– k řešení problémů,
– digitální,
– kulturní (nově formulována klíčová kompetence)
Vzdělávací oblasti
Revidované RVP má deset vzdělávacích oblastí. Jako samostatný obor vznikla Geografie (dříve předmět Zeměpis v rámci oblasti Člověk a příroda). Umění a kultura, kde dosud byly jen hudební a výtvarná výchova, doplní dosud tzv. doplňující vzdělávací obory taneční výchova, dramatická výchova a filmová výchova.
Vzdělávací oblast Umění a kultura
Tato oblast je nově tvořená vzdělávacími obsahy výtvarné výchovy, hudební výchovy, dramatické výchovy, taneční a pohybové výchovy a filmové výchovy.
Tyto obsahy jsou rozčleněné do dvou vzdělávacích oborů:
Výtvarná a filmová výchova a Hudební, taneční a dramatická výchova.
Úlohou školy bude hledat a vytvářet příležitosti k propojování obou oborů tak, aby žák poznával uměleckou tvorbu v její provázanosti, integritě, komplexnosti.
Oba obory obsahují téměř shodné okruhy: vlastní tvorba a její sdílení (v hudební, taneční a dramatické výchově je navíc začleněna interpretace), recepce a reflexe uměleckého díla, kulturní povědomí a jednání.
Charakteristika vzdělávacího oboru
Vzdělávací obor Výtvarná a filmová výchova se zaměřuje na obsahy výtvarného a filmového umění, v širším pojetí může zahrnovat i různé projevy audiovizuální tvorby a kultury (videoart, videa na internetových stránkách a sociálních sítích, televizní produkce).
Cílem tvůrčích činností, při kterých se žák seznamuje s vyjadřovacími prostředky oboru, je poskytnout mu prostor pro seberealizaci, vnímání vizuálního umění a pochopení tvůrčího procesu jako celku.
Vzdělávací obor je rozdělený do tří tematických okruhů:
1) vlastní tvorba a její sdílení,
2) recepce a reflexe uměleckého díla
3) kulturní povědomí a jednání, které se navzájem prolínají.
Každý okruh má vlastní Očekávané výstupy, které se odlišují pro každý stupeň.
Na 1. stupni ZV vycházejí činnosti z dětské hravosti a spontaneity, využívají žákovu fantazii. Žák navazuje na své dosavadní, zejména výtvarné zkušenosti a zážitky a postupně se seznamuje s dalšími prostředky a postupy, vycházejícími především z výtvarného umění.
Na 2. stupni ZV žák tyto zkušenosti již samostatně aplikuje a kombinuje s ohledem na tvůrčí záměr, a to jak při individuální, tak společné tvorbě, a zároveň objevuje vztahy mezi jednotlivými druhy umění a experimentuje s jejich různorodými prostředky.
Základní školy a víceletá gymnázia se budou muset novými pokyny řídit od školního roku, který začne v září 2027. Nyní se budou testovat tři modely reformované výuky skrze modelové školní vzdělávací plány (mŠVP).
Pilotní ověřování poběží od 1. června 2025 do 31. října 2026. Po něm bude následovat zpracování zpětné vazby a oprava jednotlivých modelových ŠVP.
Jedná se o tři Modelové školní vzdělávací plány:
- Předmětový modelový ŠVP nabízí strukturu odpovídající vzdělávacím oborům revidovaného RVP ZV a využívají obvyklých názvů předmětů, jako například český jazyk, matematika či přírodopis. Jako předměty povinného společného základu pro oba stupně jsou uvedeny také Hudební, taneční a dramatická výchova a Výtvarná a filmová výchova.
- Integrovaný modelový ŠVP uspořádává vzdělávací obsah vybraných oborů RVP ZV do komplexních předmětů, které tyto obory propojují a nabízejí tak ucelený přístup. Oba vzdělávací obory vzdělávací oblasti Umění a kultura tak spolupracují v rámci jednoho integrovaného celku pod názvem Umění.
V rámci Předmětů disponibilního vzdělávacího pro 2. stupeň je zavedena Skupina Umění a pohyb, ve které je určen předmět Tvůrčí dílny. Ten spolu s dalšími předměty má žákům 9. tříd dát prostor pro další rozvíjení a prohlubování tvůrčích schopností v oblasti uměleckých oborů (hudby, výtvarného umění, filmu, divadla, literární tvorby, tance). Žáci si zvolí zaměření dle svých zájmů, aby podpořili vlastní seberealizaci a motivaci. Škola se má snažit v nabídce dílen upřednostnit zájmy žáků, ale bude taky muset zohlednit své personální, materiální a prostorové možnosti. - Tematický modelový ŠVP je nejvolnější a na jeho tvorbě se budou zapojené školy teprve podílet. Děti se budou učit v jednotlivých tématech. Témata, jako například Voda nebo Demokracie, propojí obsah více vzdělávacích oblastí a nabídnou ucelený pohled na různorodé problémy a koncepty.
Do modelového testu se má podle článku, který napsal Josef Mačí pro seznamzprávy zapojit 83 škol, které budou ověřovat možnosti tří modelů takto:
Předmětový mŠVP ověří 35 škol,
Integrovaný mŠVP otestuje 27 škol,
Tematický mŠVP vyzkouší 21 škol.
Z výše uvedeného je patrné, že se nechystá žádná likvidace hudební a výtvarné výchovy, naopak se v rámci možného podařilo posílit celou oblast Umění a kultura.
Je nyní především na pedagogické veřejnosti zapojené do mŠVP, aby otestovala nové možnosti a společně se hledali další cesty bez emocí a lží, které posílí nejen kulturní kompetenci žáků a žákyň na základních školách a nižším stupni víceletých gymnázií.
Odkazy:
Krom odkazů v textu níže uvádíme znovu přehled odkazů, odkud můžete čerpat informace k současným revizím:
Web NPI pro Revize RVP a https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani
EDU
Vzdělávací oblast UAK
Kanál YT NPI
Strategie 2030+
Představení změn RVP ZV v oblasti Umění a kultura 31. května od 13 hodin na Fakultu managementu a ekonomiky UTB, Mostní 5139, Zlín
Podobné příspěvky
Online obchod
Produkty a materiály vydávané Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu, z.s.
Podpořte nás
Zasazujeme se o rozvoj audiovizuální výchovy v České republice.
Certifikovaná metodika F/AV
Informace a podpora
Odebírejte NEWSLETTER
Výběr toho nejdůležitějšího jednou za měsíc.